2030’da Türkiye’de 10 milyon mikro girişimci olacak
İSTANBUL (İGFA) – Türkiye’de direkt satışın gelişmesi için28 yıldan bu yana çalışmalarını sürdüren Direkt Satış Derneği (DSD) dala dair içgörülerini ve gelecek yıldan beklentilerini paylaştı. DSD üyesi olan Amway, Avon, Farmasi, Forever, Herbalife Nutrition, Huncalife, Kyäni, LR Health & Beauty, Oriflame, Tupperware şirketlerinin genel müdürlerinin de iştirakiyle düzenlenen toplantıda kesimin nabzı tutuldu.
Doğrudan satış dalının yükselen ivmesi
Sektörde daha fazla bireye iş fırsatı yaratmak amacıyla yola çıktıklarını ve çeyrek asırdan bu yana bu mevzuyu misyon edindiklerini belirten Doğrudan Satış Derneği Lideri Ediz Haksal şöyle konuştu: “Mikro girişimciliğin yükselişi, pandemi periyodunda artan esnek çalışma talebi ve ek gelir arayışı direkt satış bölümünün istikrarlı bir biçimde büyümesini sağladı. 2022 yılı prestijiyle dünyada 186 milyar dolarlık büyüklüğe ulaşan direkt satış bölümü, 128 milyona yükselen teşebbüsçü sayısı ile yüzde 1,5 oranında büyüme suratına ulaştı.
Türkiye’de 2023’te çift haneli büyüme bekleniyor
Türkiye’nin kesimde, AB ülkeleri ortasında büyüme oranında olumlu ayrıştığını belirten Ediz Haksal: “Doğrudan satış bölümü AB’de 2021 yılında yüzde 3 büyüme göstermişken Türkiye’de ciro bazlı büyüme bir evvelki yıla kıyasla yüzde 24,4 artarak 2021 yılında 3,5 milyar TL’ye ulaştı. Amaçlarımız doğrultusunda 2022’de geçen yılın sayılarını koruyan bölümün, 2023’te çift haneli büyüyeceğini öngörüyoruz. Direkt satıştaki toplam harcama artışının ise yüzde 35’i wellness (zindelik), yüzde 25’i kozmetik ve şahsî bakım eserleri ile yüzde 16’sı ise konut alet ve gereçlerinden geldi” dedi.
“2030’a kadar büyüme trendi devam edecek”
Ediz Haksal dalın önde gelen şirketleri olan üyelerinin yarattığı sinerjiyi ile büyüme trendinin devam edeceğini belirtti. Uzun vadeli amaçlarını açıklayan Ediz Haksal şöyle konuştu: “Her yıl çift haneli büyüme sayılarını yakalıyoruz. Bu durumun 2030 yılına kadar da sürmesini bekliyoruz. Ayrıyeten; 2030 yılı prestijiyle 10 milyon direkt satıcı yani mikro girişimciye ulaşacağız. Bölüm olarak adaptasyona, çağı yakalamaya büyük değer veriyoruz. Mikro girişimcilerimiz ve tüketicilerimizin bir adım ilerisinde olabilmek çok değerli. İnternet üzerinden alışveriş kesimimiz için de büyük bir güç, bu alana daha çok yatırım gündemimizde.
Ancak internet satışları direkt satışın ana kolu olan toplumsal satışı olumsuz etkilemeyecektir. Tüketicilerin arkadaş tavsiyesine biçtiği bedel hâlâ çok yüksek, bu durum sürdüğü surece toplumsal satış varlığını koruyacak.”
Z nesli geleceğin mikro grişimcileri
Doğrudan satış yapanları sadece bir satış temsilcisi olarak değil mikro teşebbüsçüler olarak konumlandırdıklarını belirten Ediz Haksal, mikro girişimciliğin, pandemi periyodunda artan esnek çalışma talebi ve ek gelir arayışının artması üzere sebeplerle dalın istikrarlı bir büyüme trendini yakaladığının altını çizdi. Uzun vadede geleceğin mikro girişimcileri olarak derneğin radarında Z jenerasyonu olduğunu belirten Ediz Haksal, şunları söyledi: “Önümüzdeki dönemde yoğunlaşacağımız bir başka alan ise Z kuşağı. Z kuşağı kendi işinin sahibi olmayı, çalışma saatlerini kendi ayarlamayı çok önemsiyor. Bizim mikro girişimci tanımımızla da çok uyumlu olan bu beklentileri bir araya getirmeyi hedefliyoruz. Z kuşağı geleceğinin mikro girişimcileri olacak, onları daha iyi anlamayı ve birlikte bir yol haritası çizmeyi önemsiyoruz.”
Kadın mikro teşebbüsçüler için meslek olanakları
Doğrudan satış kesiminin sağladığı fırsat eşitliği ve finansman muhtaçlığı olmadan kazandırdığı girişimcilik marifetleri ile mikro girişimciliğin ülkemizde liderliğini yaptığını belirten Ediz Haksal, sektörün yüzde 70 oranında bayan girişimcilerden oluşan toplam 1,5 milyonu aşkın direkt satış temsilcisine istihdam imkanı sağladığını belirtti.
Derneğin tüketici haklarının gözetilmesine, bağımsız satıcılara takviye olunmasına yönelik kural ve standartların belirlenmesinde faal rol oynadığının altını çizen Ediz Haksal, kesimin gelişimine yönelik derneğin yeni devir planlarını ise şöyle açıkladı: “Doğrudan satış sektöründe dünyada yaklaşık 128 milyon, Türkiye’de ise 1,5 milyon serbest girişimci bulunuyor. Doğrudan satış sektöründe yer alan girişimcilerin yüzde 70’inden fazlasını oluşturan kadın girişimcilerin desteklenmesini, bu alanı bir kariyer planı olarak görmelerini ve kendilerini bu sektörde geliştirmelerini çok önemsiyoruz.”